Byggahus.se
Hej

Har en portöppnare som jag skulle vilja köra genom mobilen.

maxresdefault.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag sätter en kabel i 1an och 2ans plintar och "touchar" ihop dom snabbt så öppnas porten
Gör jag det en gång till så stannar den och en tredje gång så stängs den.

Finns det något nexa relä som jag kan använda till det här? Måste vara nexa

Tack på förhand
 
Jag tror inte det finns... Jag såg någon som hade fixat en "återfjädrande" knapp för Nexa på ett forum någonstans... Han hade då tagit en dubbelbrytare och programmerat båda knapparna till samma mottagare och sen slipat ner den ena knappen lite på baksidan så den träffade knappen lite senare och så limmat ihop de båda knapparna. Det gjorde då att först tryckte den ner "on" och sedan kom andra knappen och tryckte "off" direkt efter...
 
Det skulle kunna lösas med ett multirelä som endast sluter relät en kort stund (impuls). Detta multirelä triggas av en sluten nexa-puck. Nackdelen blir att när pucken slås på kommer porten öppnas sen måste pucken avaktiveras för att på nytt aktiveras för att få en ny impuls.
 
Analysera hur det fungerar säkerhetsmässigt med en egen konstruktion om porten kan styras från en mobil med Tellstick utan att man har uppsikt över den. Kör själv med Tellstick för belysning och det är inte ett helt stabilt system vill jag nog påstå.
 
AndersS skrev:
Analysera hur det fungerar säkerhetsmässigt med en egen konstruktion om porten kan styras från en mobil med Tellstick utan att man har uppsikt över den. Kör själv med Tellstick för belysning och det är inte ett helt stabilt system vill jag nog påstå.
Har en övervakningskamera i garaget men även en magnetkontakt på porten som säger till om porten är öppen/stängd. Inget är väl 100% men jag har nog hyffsad koll.
 
Peter2400 skrev:
Nexa har ju en relämottagere som ger en 1sec puls, borde funka bra.
[länk]
Den där kan ju faktiskt funka. Frågan är ju bara om den skickar ut nå ström som kan förstöra portöppnaren. Det den måste göra är ju att sluta kretsen mellan 1an och 2ans plint under 1sek, men den kanske inte skicka nå ström då?
 
jooohan skrev:
Den där kan ju faktiskt funka. Frågan är ju bara om den skickar ut nå ström som kan förstöra portöppnaren. Det den måste göra är ju att sluta kretsen mellan 1an och 2ans plint under 1sek, men den kanske inte skicka nå ström då?
Det är en relämottagare och ska inte skicka ut någon ström på D1&D2, så det är bara att köra.
 
Kan meddela att nexa wrr-1 funkade perfekt till liftmaster
M700 porten. Programerade den som en vanlig on/off brytare. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.