Byggahus.se
Hej, vi har huvudsäkringar i skåp i gatan. Frun har fått veta att detta är extremt ovanligt. Vad tror ni?

Och även att det är väldigt dåligt. Hon skulle vilja ha dem inomhus. Är det stort projekt?

Buggaren
 
Det brukar sitta serviceledningssäkringar i skåpet (ute i gatan) där serviceledningen börjar, sedan sitter huvudsäkringarna där serviceledningen slutar i elmätaren.

Om du kan abonnera på 25A så brukar det oftast sitta 35A ute i markskåpet.
 
Mina säkringar i skåpen i gatan äta på 20 ampere
 
Huvudsäkringar vill man ju ha åtkomliga så att man som elanläggnings/fastighetsägare själv kan byta dem vid behov. Det vanliga vid nyproduktion av enfamiljshus är att huvudsäkringarna och elmätaren sitter i ett fasadmätarskåp.
Är säkringarna i gatuskåpet 20A kan man, av kontinuitetsskäl, bara ha 16A som max avsäkring i huset. Har man 20A även i husets huvudsäkring är det slumpen som avgör om det är husets eller gatuskåpets säkring som går vid en kortslutning/överbelastning.
 
sepani skrev:
Hej, vi har huvudsäkringar i skåp i gatan. Frun har fått veta att detta är extremt ovanligt. Vad tror ni?

Och även att det är väldigt dåligt. Hon skulle vilja ha dem inomhus. Är det stort projekt?

Buggaren
Brukar huvudsäkringarna gå ofta?
 
TS var sitter elmätaren? (Skåpet ute i gatan, fasadskåp, inne)?
Finns det inte tre säkringar som sitter precis vid elmätaren?
Vad för säkringstorlek abonnerar ni på, står på fakturan från nätägaren.
 
Det är inte så att någon har gjort en fuling och kopplat in sig före elmätaren då?

Du får ge mer uppgifter för att vi ska kunna bidra med något. För det lilla vi har att gå med så är det mest sannolikt att du har blandat ihop begreppen.
 
Det är ganska ovanligt men det förekommer. Kan vara ett skåp med 2 stycken mätare i så det står mellan 2 hus, akta ifall det är ett äldre då det inte uppfyller IP20, alltså inte beröringsskyddat. Om så är fallet lär man inte vilja flytta det inomhus utan i första hand sätta ett fasadmätarskåp, kolla med din nätägare men jag misstänker det kan bli ganska dyrt för er, i normalfallet brukar man inte behöva byta huvudsäkringar.
 
Här i kring vet jag två ganska stora villaområden med huvudsäkringarna/mätarsäkringarna ute i gatskåp.
Ena området är byggt slutet på 60-talet det andra 1973-80
4st mätare är det i varje skåp, om jag minns rätt.
De skåpen där säkringarna sitter har en låstyp som kunden kommer in i med abbonentnyckeln.
I de låset passar nedanstående abbonentnyckel + nätägarens "trekantsnyckel"

bild på abbonetntnyckel
nyckel.png
De andra skåpen är låsta med ett lås där enbart "trekantsnyckeln" passar.

Bild på nätägarensnyckel "trekantsnyckel"
nyckel1.jpg
OBS! Om du tänker öppna gatskåp med enbart trekantsnyckellås. De skåpen är nätägaren egendom, där har du inget att göra. i äldre gatskåp kan det finnas oisolerade skenor. Svåra olyckor har hänt vid öppnande stängande av dessa skåp pga, att de tappat in dörren/luckan bland skenorna med ljusbåge som följd.

Det finns några andra varianter med mätarsäkringar inne i bostaden, mätaren i gatskåpet, och servissäkringar vid mätaren (i gatskåpet) servissäkringarna ska alltid vara större än mätarsäkringarna....
 
Redigerat:
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Glömde en sak.
Om allt står rätt till och är rätt dimensionerat så ska du aldrig behöva byta huvudsäkringarna.
Då spelar det ingen större roll var de sitter.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
HSP skrev:
Glömde en sak.
Om allt står rätt till och är rätt dimensionerat så ska du aldrig behöva byta huvudsäkringarna.
Då spelar det ingen större roll var de sitter.
Nja, så kan man nog inte resonera generellt, det är fullt möjligt att skjuta huvudsäkringar i ett välbalanserat system. Kör man bastu, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare och ugn samtidigt så ryker huvudsäkringarna i vilket system som helst. Det krävs att man använder sina grejjor med en viss insikt.
 
Kan bara hålla med HSP. På 70 talet var det ingen konstig konstruktion alls.

4 mätare i skåpet brevid varandra plus huvudsäkringar. Jättekul när man lyckas skjuta en i hällregn
 
mlkjhr skrev:
Nja, så kan man nog inte resonera generellt, det är fullt möjligt att skjuta huvudsäkringar i ett välbalanserat system. Kör man bastu, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare och ugn samtidigt så ryker huvudsäkringarna i vilket system som helst. Det krävs att man använder sina grejjor med en viss insikt.
Nummer ett är att ha en jämn belastning på alla faser!
effektvakt fungerar till el-patroner & är ett bra kompliment.
Det stämmer som du skriver att man ska använda sina grejer med insikt.
Går huvudsäkringarna ofta så har man för stort effektuttag och bör gå upp i säkringsstorlek, tyvärr så ökar kostnade när man gör det, så många låter bli att höja huvudsäkringarna.
och får således springa och byta säkringar i tid och otid. (inte kul med gäster på besök en fredag kväll)

Har man behov av stort effektuttag då ska man säkra upp, eller använda stora effektförbrukare vid olika tillfällen, planering..

Det verkar vara svårt att få folk att säkra upp, men att köpa en bil med lite mer hästkrafter är lättare.

Med större säkringar får man komfort och kan göra lite som man vill, men det kostar mer.!
komfort kostar, det är dyrt att leva....
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Det varierar hur mycket det kostar, här är skillnaden mellan 16 och 20 två hundra spänn om året.
 
Det finns idiotiska lösningar på samlade platser med elmätare och huvudsäkringar. Var till ett bostadsområde i Sandviken med radhuslägenheter där jag behövde komma åt huvudsäkringarna. Det visade sig att dom var samlade i ett väggskåp på farstun till en granne där endast en person i varje radhuslänga hade en nyckel.
Eftersom att det var mitt på dagen så jobbade naturligtvis nyckelinnehavaren så kunden ringde till ordförande som kom och låste upp skåpet. Senare fick jag hålla på och gå till honom och låna nyckel och hålla på. ARGH! STRUL! Tacka vet jag vanlig trävillor där allt finns åtkomligt!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.